Wednesday, November 22, 2006

Bunda, kenapa kita harus sholat?



Gilang bertanya 'Bunda, kenapa kita harus sholat?'
Itu jg pertanyaan bunda waktu seumur mu nak..waktu bunda harus bangun subuh dan sholat..waktu bunda terkantuk-kantuk di tengah sholat isya..Tadinya bunda mo bilang 'Ya, orang islam emang mesti sholat',tapi bunda tau..seperti juga bunda waktu itu..kamu pasti akan diam dalam ketidakpuasan.

Akhirnya bunda cuman bisa jawab 'Nanti bunda jelaskan ya mas, bunda harus berfikir dulu gimana ngomong nya biar mas ngerti ya sayang'. Anak sholeh, alhamdulilah dikau mau bersabar 

nak..sebenarnya yang bunda lakukan adalah mengulur waktu untuk mencari jawaban yang bisa membuat mu mengerti. Bunda tidak ingin membuat kesalahan yang sama seperti orang tua2 dulu, bunda sadar jawaban bunda bisa membuat mu lebih ber-riang-hati setiap waktu sholat tiba tidak malah membuat mu makin bete.

Yang bunda lakukan setelah engkau tidur anak ku, adalah bertanya pada paman google, suatu hari bunda akan mengenalkannya pada mu :) Setelah cukup lama mencari, bunda dapat profile Dr. Jeffrey Lang yang alhamdulilah bunda rasa punya jawaban yang bagus (Jeffrey Lang jg sudah nerbitin buku yang menurut bunda sangat bunda butuhkan).
Ternyata anak nya jg pernah bertanya pertanyaan yang sama..one day he was confronted by his eight-year-old daughter Jameelah after he finished the noon prayer with her.

“Daddy, why do we pray?”Her question caught me off guard. I didn’t expect it from an eight year old. I knew of course the most obvious answer—that as Muslims we are obligated to—but I did not want to waste the opportunity to share with her the experience and benefits of salah. Nevertheless, as I tried to put together a reply in my mind, I bought a little time by beginning with, ‘We pray because God wants us to!’
‘But why, daddy, what does praying do?’ she asked.
‘It is hard to explain to a young person, honey. Someday, if you do the five prayers every day, I’m sure you’ll understand, but I’ll do my best to answer your question.’
‘You see, sweetheart. God is the source of all the love, mercy, kindness, and wisdom—of all the beauty—that we experience and feel. Like the sun is the source of the light we see in the daytime, God is the source of all of these and much more. Thus, the love I feel for you, your sisters, and mommy is given to me by God. We know that God is kind and merciful by all the things He has given us in this life. But when we pray, we can feel God’s love, kindness, and mercy in a very special way, in the most powerful way.For example, you know that mommy and I love you by the way we take care of you. But when we hug you and kiss you, you can really feel how much we love you. In a similar way, we know that God loves and is kind to us by the way He takes care of us. But when we pray, we can feel His love in a very real and special way.’
‘Does praying make you a better daddy?’ She asked me.
‘I hope so and I would like to think so, because once you are touched by God’s love and kindness in the prayer, it is so beautiful and powerful, that you need to share it with those around you, especially your family. Sometimes, after a hard day at work, I feel so exhausted that I just want to be alone. But if I feel God’s kindness and mercy in the prayer, I look at my family and remember what a great gift you are to me, and all the love and happiness I get from being your daddy and mommy’s husband. I’m not say­ing that I am the perfect father, but I believe I would not be as good a father without the prayers. Am I making any sense at all?’
‘I kind of understand what you mean,’ Jameelah answered.Then she hugged me and said, ‘And I love you, Daddy!’
‘I love you too, sweetie pie. I love you too.’

5 comments:

ratih said...

wow, jawabannya oke banget!
makasih banget udah sharing.
aku boleh copy ya mbak Ita...

Lia said...

mungkin gue menjawab, "kita sholat untuk berterimakasih kepada Tuhan karena kita bisa melihat, menyanyi, makan enak dlll... dan juga sholat karena kita meminta Tuhan untuk memberi yang belum kita punya seperti berlibur pake kapal pesiar mewah dan leyeh2 ke hawaii" huekekekekeke...
Btw, elo ibu yang hebat yah! ;)

rahma said...

senangnya kalau blogwalking nih gini; dapet ilmu..dapet tips.., thanks yaaa..mbak..,
nggak beda, dgn ratih..boleh ya, aku copy jg.., siap2 kalau harus jadi kamus dadakannya Ayra_Alby

asrita said...

Makasih ya udah pada mampir..
Aku jg mesti banyak blajar..anak2 sekarang nanya nya suka-suka, tp kita gk bisa ngejawab suka-suka hehe..

yuni said...

great! bukunya judule apa tuh mba? sharing lagi ya kalo udah punya:-)
terus mba udah jawab blom pertanyaan gilang? dan responnya gilang apa? uh, yuni, want to know aja hehhee
penasaran mba...